Uroczystość z okazji rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę
Opracowała Jolanta Bowżyk
Dekoracja: na tle ściany głównej godło i krzyż oraz daty historyczne: 1914, 1918, 1830, 1864, 1939, 1945. Po lewej stronie napis: Narodowe Święto Niepodległości. Na scenie leżą porozrzucane karabiny, hełmy, manierka, w głębi stos zeschniętych liści.
Osoby:
Chór
Narrator 1,2,3
Recytatorzy 5 ubranych na czarno osób
2 śpiewające Dziewczyny-jedna ubrana na czarno, druga z bukietem białych róż w dłoni
Chór szkolny śpiewa hymn państwowy. Po odśpiewaniu na scenę wchodzi Narrator 1 i zaczyna mówić. Po nim po kolei, pomału wchodzą pozostali uczniowie, zajmują miejsca, zastygają w pozie (stop-klatka).
Narrator
1:
Spotykamy się dzisiaj na apelu z okazji 83 rocznicy
odzyskania niepodległości przez Polskę. Uroczystości poświęconej
Ojczyźnie i wolności. 11 listopada to symbol miłości ojczyzny, walki
o wolność, symbol wiary i symbol zwycięstwa. Przed chwilą
odśpiewaliśmy hymn państwowy stojąc z powagą na baczność. Oddając
szacunek symbolom narodowym, oddajemy go wszystkim Polakom, tym,
którzy odeszli i tym, którzy żyją obecnie.
Narrator
2:
Tak się składa, że Święto Niepodległości obchodzimy w
listopadzie. Listopad to czas szczególnej refleksji nad
przemijaniem. Niedawno odwiedziliśmy groby naszych zmarłych,
zanosiliśmy kwiaty, paliliśmy znicze. Chcieliśmy w ten sposób
pokazać, że pamiętamy... Zapaliliśmy także znicze na grobach
nieznanych żołnierzy, którzy w różnym czasie oddali
życie za ojczyznę... Nigdy nie wrócili do swoich matek, żon i
dzieci.
(Podkład muzyczny "Pierwsza brygada". Na
scenę wchodzą dzieci niosąc brzozowe krzyże, ustawiają je w jednym
miejscu. Jedno dziecko zapala znicz, drugie kładzie chryzantemę i
gałązkę świerku.)
Recytator 1:
Warto się czasem
zasłuchać
w wiatru granie,
szum gałęzi,
listopadów
przemijanie.
Warto się czasem zasłuchać
w grobów
ciszę,
by mowę wieków usłyszeć.
One mówią...
Recytator
2:
Co? Cóż groby nam powiedzieć mogą?
Tam taka
cisza.
Cisza, która przejmuje trwogą.
Recytator
3:
Kto tę ciszę raz usłyszał,
wiele mówi mu ta
cisza.
Tam zapisane są przodków marzenia,
wszystkie
tęsknoty bóle
i cierpienia.
Narrator 3:
Dzieje
naszej Ojczyzny, to rzadko dni szczęśliwe i spokojne tak jak obecnie.
Częściej życiu naszych rodaków towarzyszyła groza, lęk przed
wrogiem sąsiadem, niewola i walka o wolność. Państwo polskie zniknęło
z map Europy na ponad 120 lat.
Narrator 1:
Wiem, to
były czasy zaborów. Rosja, Prusy i Austria rozdzieliły nasz
kraj między siebie. Mocarstwa zaborcze były bardzo silne i liczne
powstania nie pomogły odzyskać wolności.
Narrator 2:
Czym
jest wolność, wie ten, kto ją stracił. Ten, kto przeżył niewolę i
śmierć widział braci. Wolność - zwykle krzyżami się mierzy. Bohater
narodowy polski walczył o wolność naszą
i waszą, moją i
twoją.
Narrator 3:
Prześladowani, na tułaczkę
skazani nie stracili ducha, wierzyli, że Polska odzyska
niepodległość. Wiedzieli, że ojczyzna w sercach się zaczyna, że naród
przetrwa.
Chłopiec w stroju żołnierskim podchodzi do
dziewczynki ubranej na czarno i klęcząc przed nią mówi:
Recytator
4:
Na krwawy, matko, idę bój-
żołnierska trąbka
woła...
Żołnierski szary na mnie strój,
lecz w ręku
miecz anioła...
Na polach legnął śnieg błękitnie,
lecz w duszy
sad wiosenny kwitnie...
(...) Jeśli powrócę, matko,
dzień
ten będzie dniem wesela...
Zapukam cicho w twoją sień,
w
majowe strojną ziela
do stóp przypadnę twych i
złożę
starganą z szyi mej obrożę.
Gdybym nie wrócił,
matko, ty
wyraz ten, co z pacierzem
uczyłaś, wspomnij i, wskroś
łzy,
pomyśl, żem legł żołnierzem
a nade mną już kochanka-
SŁAWA!
Słychać melodię do piosenki "Wojenko, wojenko".
Kobieta żegna się z synem, czyni na jego czole znak krzyża.
Ubrana na czarno Dziewczyna śpiewa:
Wojenko, wojenko,
cóżeś ty za pani,
Że ku tobie idą chłopcy malowani?
Chłopcy
malowani, sami wybierani,
Wojenko, wojenko, cóżeś ty za
pani?
(Słowa dziewczynki podejmuje reszta wykonawców
śpiewając piosenkę "Wojenko, wojenko",
Na
scenę wchodzi dziewczyna z pękiem białych róż)
Dziewczyna
z bukietem białych róż śpiewa:
Rozkwitały pęki białych
róż,
Wróć, Jasieńku, wróć z wojenki,
wróć
Wróć, ucałuj, jak za dawnych lat.
Dam ci za
to róży najpiękniejszy kwiat.
II zwrotkę na tle tej
samej melodii recytuje
Recytator
1:
Kładłam ci ja idącemu w bój
Białą różę na
karabin Twój
nimżeś odszedł, Jasiuleńku, stąd,
nimżeś
próg przestąpił,
kwiat na ziemi zwiądł.
Recytator
3:
Gdzie jesteś, Jaśku,
Gdzie się twa dusza ukrywa,
Co
ze mną będzie?...
Ja nieszczęśliwa!!!
Łzy moje płyną na wzgardę
światu,
Gdy plotę z polnej róży zwoje...
Wszystko usycha
, wszystko co moje...
Dziewczyna z bukietem białych róż
śpiewa:
Jasieńkowi nic nie trzeba już,
bo mu kwitną pęki
białych róż,
tam, pod jarem, gdzieś w wojence padł,
Wyrósł
na mogile czarny krzyża znak.
Narrator 2:
(Podkład
muzyczny " Pierwsza brygada")
Przyszedł taki
czas - dopiero na początku XX wieku. Czas, który do historii
przeszedł pod nazwą I wojny światowej. Skłócone państwa
zaborcze walczyły ze sobą... Walki między zaborcami dawały nam szansę
na odzyskanie niepodległości. 11 listopada 1918 r. Zakończyła się I
wojna światowa. Powstała sytuacja niezwykła, wszyscy trzej zaborcy
przegrali wojnę, nie byli w stanie przeszkodzić w odrodzeniu państwa
polskiego.
(Chór śpiewa: "Pierwsza
brygada")
Narrator 3:
(Podkład muzyczny
" Pierwsza brygada")
Polacy potrafili
wykorzystać szansę, którą stworzyła historia. W październiku
1918 r. Rozpoczął się proces wywalania ziem ojczystych spod obcej
przemocy. Powstało kilka ośrodków władzy. Potrzebny był
człowiek, który potrafiłby je zjednoczyć. Taką postacią okazał
się Józef Piłsudski. 11 listopada 1918 r. Przejął władzę nad
wojskiem i został naczelnikiem państwa.
Recytator 1:
(...)
Wstali strzelcy, legioniści na twe zawołanie,
Dziś zwycięstwo nam
się ziści,
Polska zmartwychwstanie.
Marsz, marsz Piłsudski,
prowadź
na bój krwawy!
Za twoim przewodem wejdziem do
Warszawy.
Narrator 1:
Polska zmartwychwstała i już
w pierwszych dniach życia nasze wojsko potrafiło pokonać
nieprzyjaciela, przed którym inni drżeli. 15 sierpnia 1920 r.
Wojsko Polskie pod dowództwem Józefa Piłsudskiego
pokonało Armię Czerwoną. Bitwę tę nazwano " cudem nad
Wisłą".
Narrator 2:
Jak to było możliwe,
przecież byliśmy słabi, dopiero tworzyliśmy państwo?
Narrator
3:
Zawdzięczamy to doskonałej postawie żołnierzy, dobremu
dowodzeniu oraz wierze
i modlitwie narodu. Posłuchajmy pięknej
modlitwy dziękczynnej za cud odzyskania wolności przez naszą
Ojczyznę:
Recytator 2:
"Chwała na wysokościach
Bogu,
a na polskiej ziemi
niechaj moc wstąpi w ludzi dobrej
woli!
(...) Pomnijmy, żeśmy dożyli
owej przedziwnej, niepojętej
chwili
Zwycięstwa i Wyzwolenia,
O której ojcowie
śnili,
Do której szli przez trud i walki tułacze.
Doczekać
nam dano Ojczyzny i Zmartwychwstania! (...)"
Recytator
1:
Warto się dzisiaj zasłuchać
W wiatru granie,
Bieg
historii,
Pokoleń przemijanie.
Dziś ojczyzny uczyć się
trzeba
w pochyleniu nad kołyską dziecka.
Żeby dzieci od zła
uchronić
i nauczyć prawości serca.
Żeby słowo
"tak"
- i - "nie"
nie znaczyło jednocześnie.
Żeby
szczęście
w posiadaniu
nie zamknęło się boleśnie.
Żeby
wolność
w "róbta, co chceta"
nie została
zamieniona.
To jesteśmy winni tym,
Którzy przyjdą po
nas.
(Chór
śpiewa: "Żeby Polska była Polską")
Wykorzystano materiały:
Witold Pronobis, Polska i świat w XX wieku
Ryszard Matuszewski, Wiersze polskich poetów współczesnych
Anna Kamieńska, Antologia poezji polskiej