Hasło SKC:

„Pomagam tam, gdzie mogę pomóc.”

Program

 

Szkolnego Koła Caritas

 

przy Gimnazjum nr 4

 

w Ełku

 

 

Opracowała: mgr Maria Konopko

Opiekun Szkolnego Koła Caritas

 

 

 

Ełk 2005

 

„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada,
lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma,
lecz przez to, czym dzieli się z innymi.”

Jan Paweł II

 

WSTĘP

Szkolne Koło Caritas powstało we wrześniu 2005 r. i jest kontynuacją wcześniejszych działań  wolontarystycznych  podejmowanych  przez  uczniów  i  nauczycieli Gimnazjum nr 4 w Ełku.  Koło działa na terenie szkoły pod nadzorem Dyrektora ds. wychowawczych P. Bogusławy Rosołowskiej oraz za zgodą Dyrektora Caritas Diecezji Ełckiej ks. Dariusza Kruczyńskiego. Obszarem działalności SKC jest środowisko szkolne. SKC swoje działanie opiera na Regulaminie Szkolnego Koła Caritas.

SKC współtworzą następujący nauczyciele odpowiedzialni za poszczególne działania: Bożenna Puławska, Bogusława Rosołowska, Teresa Cybulska, Maria Konopko, Alina Zabłocka, Grażyna Czajka, Agata Nieścier.

Opiekunem Koła jest Maria Konopko.

 

CEL OGÓLNY

·        włączanie młodzieży w działalność charytatywno – opiekuńczo - wychowawczą na zasadzie wolontariatu prowadzoną przez Szkołę i Caritas Diecezji Ełckiej ;

·        umożliwienie wypracowania czynnej postawy wobec problemów, potrzeb i krzywdy innych ludzi poprzez praktyczną realizację przykazania miłości bliźniego w odniesieniu do każdego, bez względu na jego przekonania, czy wyznanie;

·        budowanie wspólnoty ludzi, ukierunkowanej na dobro wszystkich jej członków;

·        wskazywanie i pomoc w budowaniu właściwej hierarchii wartości

·        autentyczne zaangażowanie w pracę na rzecz osób potrzebujących.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

Uczniowie – członkowie SKC mają możliwość :

 

·        włączać się w akcje charytatywne prowadzone przez Caritas Diecezji Ełckiej;

·        budować wzajemne zaufanie;

·        rozwijać naturalną potrzebę czynienia dobra;

·        być współodpowiedzialnymi za podejmowane działania;

·        realizować przykazanie miłości bliźniego w konkretnych zadaniach;

·        uczyć się tolerancji i zrozumienia;

·        podejmować własne inicjatywy pod kierunkiem opiekuna SKC mające na celu pomoc osobom potrzebującym, a przez to rozwijać własną samodzielność i odpowiedzialność;

·        uczyć się właściwego gospodarowania wolnym czasem;

·        budować właściwą hierarchię wartości;

·         pracować w zespole;

·        szanować drugiego człowieka zwłaszcza potrzebującego pomocy;

·        uczyć się wrażliwości na różne obszary ludzkiej biedy;

·        umożliwia rozwijać i doskonalić własne talenty.

 

FORMY PRACY

·        indywidualna;

·        zespołowa;

·        praca w terenie.

ZADANIA I FORMY REALIZACJI

·        współpraca z Caritas Diecezji Ełckiej;

·        zbiórka pieniędzy na sprzęt do szpitali diecezji ełckiej;

·        zbiórka artykułów spozywczych w okresie Bożego Narodzenia, Wielkanocy i wakacji;

·        dostrzeganie osób potrzebujących pomocy w swoim środowisku;

·        niesienie radości i miłości innym;

·        zbiórka nowych i używanych książek , przyborów szkolnych uczniom potrzebującym w naszej szkole oraz do polskich szkół na Litwie;

·        szeroko pojęta pomoc uczniom potrzebującym pomocy wynikająca z bieżących potrzeb;

·        organizowanie wycieczek turystyczno-krajoznawczych

·        zakup obiadów w szkole dla uczniów najbardziej potrzebujących

·        pozyskiwanie sponsorów i funduszy

·        stała pamięć o sponsorach i darczyńcach (formułowanie podziękowań, utrzymywanie i pielęgnowanie kontaktów i relacji z nimi).


PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA I UMIEJĘTNOŚCI

·        umiejętne i ofiarne gospodarowanie wolnym czasem;

·        zaangażowanie jak największej ilości uczniów w akcje charytatywne;

·        odkrycie i rozwijanie zdolności i zainteresowań;

·        wzajemna więź, szacunku i zrozumienie;

·        dostrzeganie potrzebujących pomocy szczególnie wśród własnych kolegów w środowisku szkolnym;

·        efektywna współpraca w zespole;

·        odpowiedzialność za podjęte zadania;

·        ukształtowanie właściwej hierarchii wartości,

·        szybsze wejście w dojrzałe i odpowiedzialne życie przez dokonywanie właściwych wyborów;

·        sumienność i uczciwość;

 

EWALUACJA PROGRAMU

·        zauważenie pracy Koła przez innych;

·        obserwację i samoobserwację oraz autoocena skuteczności podejmowanych działań;

·        systematyczne sprawozdania z akcji;

·        stopień zaangażowania poszczególnych członków SKC;

·        ilość zdobytych funduszy;

·        ewentualne relacje osób które otrzymały pomoc;

·        ocena rodziców, dyrekcji.

 

Szkolne Koło Caritas współtworzą nauczyciele odpowiedzialni za następujące zadania. Zespół zadaniowy: Bożenna Puławska, Bogusława Rosołowska, Teresa Cybulska, Maria Konopko, Alina Zabłocka, Grażyna Czajka, Agata Nieścier.

 

Lp.

Działania

Osoba odpowiedzialna

Termin realizacji

Uwagi

1.

„Grosik na obiad”

Bogusława Rosołowska

cały rok

 

2.

„I ty również możesz zostać świętym Mikołajem”

Grażyna Czajka

okres Świąt Bożego Narodzenia

 

3.

Akcje diecezjalnego Caritas

Maria Konopko

zgodnie z haromonogramem akcji

 

4.

„Uczymy się razem”

Teresa Cybulska

cały rok

 

5.

Książka dla dzieci ze szkół polskich na Litwie.

Maria Konopko

akcyjnie – 2 x w ciągu roku

 

6.

„Poznajemy kraj” – wycieczki dla dzieci

Alina Zabłocka

według możliwości

 

7.

Pozyskiwanie

i utrzymywanie stałych kontaktów ze sponsorami prywatnymi oraz instytucjami.

Maria Konopko

cały rok